Periodòncia

La periodòncia tracta les malalties de les genives. La majoria dels pacients no tenen cap coneixement de la malaltia fins que és diagnosticada per un professional dons cursa sense cap dolor. Inicialment es manifesta com una gingivitis per desenvolupar després la periodontitis ( piorrea ). Afecten a l´os i als teixits que envolten la dent. Pot arribar a la pèrdua de les dents.

La gingivitis es caracteritza per una inflamació de la geniva sense afectació de l´os que envolta la dent. Es manifesta com una geniva vermella, edematosa, i que sangra fàcilment. És una de les malalties més freqüents i molt comú a totes les edats ( fins un 75% dels joves entre 20 i 25 anys ). És molt important tractar la gingivitis a temps, dons pot desenvolupar una periodontitis. I el més important és que en aquest nivell, la malaltia és reversible i pot ser tractada mitjantçant tècniques d´higiene bucal.

La periodontitis (piorrea) destrueix l´os que suporta la dent produint la pèrdua dentària. Clínicament es manifesta com una geniva inflamada amb presència de bosses periodontals (espais que es formen per sota de la geniva) que es valora amb una petita sonda que medeix la profunditat entre la geniva i l´os, mobilitat o exposició de l´arrel dental. La periodontitis és molt rara en joves i adolescents. Però la seva freqüència augmenta amb l´edat (10% entre 30 i 40 anys, 30% entre 50 i 60 anys)

Quina és la causa de la malaltia periodontal ?

Està provocada per uns bacteris que s´acumulen a la placa dental i que si no els eliminem s´introdueixen entre la geniva i la dent. Aquests bacteris creen toxines que inflamen i lesionen la geniva. Posteriorment arriben fins a l´os destruint-lo.

Vull veure una periodontitis per dintre (Video)

Certes condicions són perjudicials per l´evolució de la periodontitis:

• Genètica ( persones susceptibles de patir periodontitis)
  • Fumar
  • Estrès
  • Embaràs, pubertat i menopausia
  • Medicació ( anticonceptius orals, antidepressius, certa medicació cardíaca )
  • Bruxisme ( apretament fort de les dents, "grinyolar")
  • Mala nutrició
  • Malalties sistèmiques